چرا هتل هوشمند ( (Smart Hotel؟
آسایش مشتریان، افزایش درآمد و کاهش مصرف انرژی ایده آل هایی است که در کنار هم قرار دادن آنها کمی مشکل به نظر می رسد ولی تکنولوژی راز پیوند این موارد است. سالانه صنعت توریست و گردشگری حجم زیادی از درآمدهای هر کشور را شامل می شود. در کنار جاذبه های گردشگری این هتل ها هستند که نقش به سزایی در افزایش رضایت مشتریان و درآمد ایفا می کنند .هتل های هوشمند ترکیبی از آسایش، افزایش درآمد و کاهش مصرف انرژی را ایجاد می نمایند.
هدف هر هتل جذب مهمان، کسب رضایت مشتری و پس از آن سودآوری می باشد. در این میان قاعدتا کسب رضایت مشتری از اولویت بالاتری برخوردار است، زیرا رضایت مندی مشتری خود بهترین تبلیغ برای یک هتل می باشد. گاها اینگونه برداشت میشود که افزایش رضایت و ایجاد رفاه بیشتر برای مهمان برابر با افزایش هزینه های جاری می باشد. سیستمهای هوشمند،خط بطلانی بر این برداشت داشته و با ارائه راهکارهای مفید، به اصلاح ساختار یک هتل بر اساس تکنولوژی هوشمند، حفظ کرامت مهمان و ارتقاء کیفیت هتل پرداخته است. همانطور که مشاهده نمودیم ما به هتل هوشمند نیاز داریم :
تعریف هتل هوشمند:
هتل هوشمند به هتلی گفته می شود که کنترل تمامی سیستم های تاسیساتی (موتورخانه، روشنایی،نظارت تصویری، آبیاری فضای سبز، آسانسورها، سیستم های اعلام و اطفای حریق، کنترل پارکینگ و ... .) و همچنین سیستم مدیریت مرکزی مهمانان به صورت هوشمند باشد.
سیستم مدیریت هوشمند هتل:
سیستم مدیریت مرکزی میهمان:
دراین قسمت ما به عنوان مهمان وارد یک هتل هوشمند شده تا از نزدیک با امکانات آن آشنا شویم. در یک هتل هوشمند دو ناحیه برای هوشمند سازی داریم: 1- پذیرش و مدیریت هتل. 2- اتاقهای هوشمند.
پذیرش(Reception):
دراین قسمت پس از انجام تشریفات اداری و مراحل رزرو اتاق (این مرحله میتواند از قبل و به صورت رزرو اینترنتی انجام گیرد)، یک کارت هوشمند با تکنولوژی RFID به ما داده می شود.اطلاعات این کارت شامل مدت زمان اقامت، مشخصات مهمان و موارد دیگر می باشد. ما می توانیم به کمک این کارت از تمامی امکانات هتل نظیر رستوران، استخر، سرویس های رفت و آمد و غیره استفاده و تمامی صورتحساب های خدمات داده شده به ما (در صورت رایگان نبودن) در حسابمان لحاظ می گردد.
همچنین در قسمت پذیرش وضعیت جاری هر اتاق قابل روئیت است.به عنوان مثال می توانیم از اتاق درخواست " نظافت" و یا "لطفا مزاحم نشوید" را صادر و متصدی قسمت مربوطه آن را مشاهده و با توجه به وضعیت، دستور لازم را صادر نماید. این حالت برروی پنل درب ورودی نیز قابل مشاهده است. کارمندان هتل نیز دارای این کارت ها می باشند که با توجه به برنامه زمانبندی و یادرخواست مهمان در محل حضور پیدا کرده و نسبت به انجام سرویس محوله اقدام می نمایند. تمامی این فعالیتها در حساب پرسنل ثبت و مدیریت در صورت لزوم می تواند به آن دسترسی پیدا نماید. بدیهی است که این امر موجب بالا رفتن بهره وری پرسنل می گردد. در نتیجه سیستم هوشمند با ایجاد یک شبکه قوی اطلاعاتی تمامی مراحل ورود و خروج مهمانان و سرویس های داده شده و فعالیت پرسنل را ثبت و ضبط می نماید و مدیریت هتل در صورت نیاز میتواند گزارش های مورد نیاز را (روزانه، هفتگی، ماهانه و ...) تهیه و جهت برنامه ریزی بهتر به کار بندد.
اتاق هوشمند (Smart Room):
ما پس از انجام تشریفات قانونی به سمت اتاق رفته و با نزدیک کردن کارت به دستگاه کارتخوان درب اتاق را باز میکنیم. پس از قرار دادن کارت در محل (Powerswitch) سیستم برق فعال می گردد. در یک اتاق و یا سوئیت هوشمند معمولا موارد زیر کنترل می گردد: 1- سیستم روشنایی. 2- سیستم برق رسانی (پریز). 3- سیستم سرمایش و گرمایش. 4- پرده های برقی. 5- سیستم امنیتی. این کنترلها از طریق کلیدهای هوشمند با قابلیت سناریو پذیری و یا ریموت کنترل اعمال می گردد. هم چنین این کنترلها را می توان از داخل پذیرش نیز داشت.
1- سیستم روشنایی: در هنگام ورود می توان به کمک کلیدهای هوشمند تعبیه شده دراتاق و با توجه به نیاز، سیستم روشنایی را تنظیم نمود. به عنوان مثال میتوان سناریوی به نام " تلویزیون" ایجاد و آن را طوری تنظیم کنیم که شدت روشنایی به حداقل برسد و یا با اجرای سناریو "خواب" تمامی چراغها خاموش و فقط چراغ آباژور روشن باشد. 2- سیستم برق رسانی پریز: در حالتی که مهمان داخل اتاق نیست پریزها بجز پریز یخچال قطع می گردد. 3- سیستم سرمایش و گرمایش: از مهمترین قسمت های یک اتاق هوشمند که تاثیر بسزایی در کاهش مصرف انرژی دارد مقوله کنترل سرمایش وگرمایش می باشد. به کمک سیستم هوشمند میتوان دمای اتاق را در حد مطلوب تنظیم و یا زمانی که مهمان داخل اتاق نیست سیستم سرمایش و گرمایش را خاموش و یا آن را در حالت Standby جهت کاهش مصرف قرار داد. هم چنین می توان شرایطی را مهیا نمود که با باز شدن پنجره سیستم سرمایش و گرمایش قطع گردد. 4- پرده های برقی: با توجه به شدت روشنایی به صورت اتوماتیک باز، تا از روشنایی بیرون جهت تامین نور استفاده شود. 5- سیستم امنیتی: در صورت نبودن مهمان در اتاق و باز ماندن درب، هشدارهای لازم به پذیرش ارسال و یا در زمانی که مهمان داخل اتاق نیست و شخص غیر مسئولی به هر طریق اقدام به باز نمودن درب کند آلارمهای مربوطه به صدا در آید.
کلیدهای هوشمند:
این کلیدها با قابلیت سناریو پذیری ( خواب، خروج، مهمان،تلویزیون و ...) و کنترل سیستمهای روشنایی، سرمایش و گرمایش، پرده های برقی،ارسال فرامین مختلف (در خواست نظافت اتاق، شستشوی البسه، مزاحم نشوید) به پذیرش و غیره، با توجه به معماری اتاق ها و امکانات موجود در نقاط مختلف نصب می گردد . ازقابلیت های این کلیدها می توان به چند زبانه بودن آن اشاره کرد. از دیگر امکانات سیستم هوشمند که می شود در یک هتل از آن بهره برد، به موارد زیر میتوان اشاره نمود:
کنترل تاسیسات کنترل موتورخانه:
مجموعه اقداماتی که جهت به حداقل رساندن مصرف انرژی و افزایش راندماندر موتورخانه انجام می گیرد. در سیستم هوشمند قادر خواهیم بود، هر لحظه گزارش کاملی از رویدادهای جاری هتل داشته باشیم.
کنترل روشنایی:
استفاده بهینه از منابع روشنایی و کاهش میزان برق مصرفی. می توان باوسیله سیستمهای کنترل تردد، روشنایی را فقط در مکانها و یا زمانهای مورد نیازاستفاده کرد. نظارت تصویری: کنترل عبور و مرور و افزایش سطح امنیت. آبیاری فضای سبز:
جهت کاهش مصرف و به موقع آبیاری کردن فضای سبز سیستم هوشمند به کمک ما می آید.
پارکینگ هوشمند:
کنترل تردد وسایل نقلیه و کاهش زمان یافتن جای پارک که باعث صرفه جویی دروقت و هزینه میشود.
آسانسور:
کنترل و مانیتورینگ وضعیت آسانسورها، تبدیل یک آسانسور به وضعیت VIP ، کنترل توقف در طبقات خاص و .... . سیستمهای اعلام و اطفای حریق: ایجاد آلارم و اقدامات لازم جهت اطفای حریق و شناسایی کانون آتش
برخی از مزایا و قابلیت های یک هتل هوشمند:
|