آوید تک - هتل هوشمند

چرا هتل هوشمند ( (Smart Hotel؟

 

 

 آسایش مشتریان، افزایش درآمد و کاهش مصرف انرژی ایده­ آل­ هایی است که در کنار هم قرار دادن آنها کمی مشکل به نظر می­ رسد ولی تکنولوژی راز پیوند این موارد است. سالانه صنعت توریست و گردشگری حجم زیادی از درآمدهای هر کشور را شامل می ­شود. در کنار جاذبه­ های گردشگری این هتل­ ها هستند که نقش به سزایی در افزایش رضایت مشتریان و درآمد ایفا می ­کنند .هتل­ های هوشمند ترکیبی از آسایش، افزایش درآمد و کاهش مصرف انرژی را ایجاد می ­نمایند.

 

هدف هر هتل جذب مهمان، کسب رضایت مشتری و پس از آن سود­­­­آوری می­ باشد. در این میان قاعدتا کسب رضایت مشتری از اولویت بالاتری برخوردار است، زیرا رضایت مندی مشتری خود بهترین تبلیغ برای یک هتل می­ باشد. گاها اینگونه برداشت می­شود که افزایش رضایت و ایجاد رفاه بیشتر برای مهمان برابر با افزایش هزینه های جاری می­ باشد. سیستم­های هوشمند،خط بطلانی بر این برداشت داشته و با ارائه راهکارهای مفید، به اصلاح ساختار یک هتل بر اساس تکنولوژی هوشمند، حفظ کرامت مهمان و ارتقاء کیفیت هتل پرداخته است.

همانطور که مشاهده نمودیم ما به هتل هوشمند نیاز داریم :

  • چرا که  نیاز به صرفه جویی در مصرف انرژی و کنترل هزینه داریم
  • چرا که می خواهیم در یک محیط راحت و آسوده اقامت کنیم
  • چرا که به زیبایی محیط اقامت حساس هستیم

 

 

 

تعریف هتل هوشمند:

 

هتل هوشمند به هتلی گفته می­ شود که کنترل تمامی سیستم­ های تاسیساتی (موتورخانه، روشنایی،نظارت تصویری، آبیاری فضای سبز، آسانسورها، سیستم های اعلام و اطفای حریق، کنترل پارکینگ و ... .) و همچنین سیستم مدیریت مرکزی مهمانان به صورت هوشمند ­باشد.

 

سیستم مدیریت هوشمند هتل:

 

 

  • ارائه خدمات رفاهی به میهمانان در بستر هوشمند از مرحله رزرو اتاق ها تا آخرین لحظه اقامت
  • کنترل هوشمند و امکان برنامه ریزی شرایط محیطی (دما، رطوبت، روشنایی، کنترل پرده ها، پخش موسیقی)
  • امکان ارتباط آنلاین میهمانان با پذیرش هتل از طریق صفحه نمایش لمسی
  • رزرو اینترنتی و مشاهده اتاق ها به صورت آنلاین
  • امکان گزارش گیری و تفکیک مصارف انرژی بخش های مختلف هتل در بازه های زمانی گوناگون و سیستم های Time Sharing
  • عدم نیاز به پیمانکار تاسیساتی دائمی جهت پشتیبانی، نگهداری و عیب یابی هوشمند تاسیسات مکانیکی و الکتریکی از طریق نرم افزار از داخل ساختمان هتل و یا از راه دور

 

سیستم مدیریت مرکزی میهمان:

 

دراین قسمت ما به عنوان مهمان وارد یک هتل هوشمند شده تا از نزدیک با امکانات آن آشنا شویم. در یک هتل هوشمند دو ناحیه برای هوشمند سازی داریم:

1-     پذیرش و مدیریت هتل.

2-    اتاق­های هوشمند.

 

پذیرش(Reception):

 

دراین قسمت پس از انجام تشریفات اداری و مراحل رزرو اتاق (این مرحله می­تواند از قبل و به صورت رزرو اینترنتی انجام گیرد)، یک کارت هوشمند با تکنولوژی RFID به ما داده می­ شود.اطلاعات این کارت شامل مدت زمان اقامت، مشخصات مهمان و موارد دیگر می­ باشد.

ما می ­توانیم به کمک این کارت از تمامی امکانات هتل نظیر رستوران، استخر، سرویس ­های رفت و آمد و غیره استفاده و تمامی صورت­حساب­ های خدمات داده شده به ما (در صورت رایگان نبودن) در حسابمان لحاظ می­ گردد.

 

همچنین در قسمت پذیرش وضعیت جاری هر اتاق قابل روئیت است.به عنوان مثال می ­توانیم از اتاق درخواست " نظافت" و یا "لطفا مزاحم نشوید"  را صادر و متصدی قسمت مربوطه آن را مشاهده و با توجه به وضعیت، دستور لازم را صادر ­نماید. این حالت برروی پنل درب ورودی نیز قابل مشاهده است.

کارمندان هتل نیز دارای این کارت ها می­ باشند که با توجه به برنامه زمانبندی و یادرخواست مهمان در محل حضور پیدا کرده و نسبت به انجام سرویس محوله اقدام می ­نمایند. تمامی این فعالیت­ها در حساب پرسنل ثبت و مدیریت در صورت لزوم می تواند به آن دسترسی پیدا نماید. بدیهی است که این امر موجب بالا رفتن بهره ­وری پرسنل می ­گردد.

در نتیجه سیستم هوشمند با ایجاد یک شبکه قوی اطلاعاتی تمامی مراحل ورود و خروج مهمانان و سرویس ­های داده شده و فعالیت پرسنل را ثبت و ضبط می ­نماید و مدیریت هتل در صورت نیاز می­تواند گزارش­ های مورد نیاز را (روزانه، هفتگی، ماهانه ­و ...) تهیه و جهت برنامه ریزی بهتر به کار بندد.

 

اتاق هوشمند (Smart Room):

 

ما پس از انجام تشریفات قانونی به سمت اتاق رفته و با نزدیک کردن کارت به دستگاه کارتخوان درب اتاق را باز می­کنیم. پس از قرار دادن کارت در محل (Powerswitch) سیستم برق فعال می­ گردد.

در یک اتاق و یا سوئیت هوشمند معمولا موارد زیر کنترل می ­گردد:

1-     سیستم روشنایی.

2-     سیستم برق­ رسانی (پریز).

3-     سیستم سرمایش و گرمایش.

4-     پرده های برقی.

5-     سیستم امنیتی.

این کنترل­ها از طریق کلیدهای هوشمند با قابلیت سناریو پذیری و یا ریموت کنترل اعمال می­ گردد. هم چنین این کنترل­ها را می توان از داخل پذیرش نیز داشت.

 

 

1-     سیستم روشنایی:

در هنگام ورود می­ توان به کمک کلیدهای هوشمند تعبیه شده دراتاق و با توجه به نیاز، سیستم روشنایی را تنظیم نمود. به عنوان مثال می­توان سناریوی به نام " تلویزیون" ایجاد و آن را طوری تنظیم کنیم که شدت روشنایی به حداقل برسد و یا با اجرای سناریو "خواب" تمامی چراغ­ها خاموش و فقط چراغ آباژور روشن باشد.

2-     سیستم برق رسانی پریز:

در حالتی که مهمان داخل اتاق نیست پریز­ها بجز پریز یخچال قطع می ­گردد.

3-     سیستم سرمایش و گرمایش:

از مهمترین قسمت­ های یک اتاق هوشمند که تاثیر بسزایی در کاهش مصرف انرژی دارد مقوله کنترل سرمایش وگرمایش می­ باشد. به کمک سیستم هوشمند می­توان دمای اتاق را در حد مطلوب تنظیم و یا زمانی که مهمان داخل اتاق نیست سیستم سرمایش و گرمایش را خاموش و یا آن را در حالت Standby جهت کاهش مصرف قرار داد. هم چنین می­ توان شرایطی را مهیا نمود که با باز شدن پنجره سیستم سرمایش و گرمایش قطع گردد.

4-     پرده های برقی:

با توجه به شدت روشنایی به صورت اتوماتیک باز، تا از روشنایی بیرون جهت تامین نور استفاده شود.

5-     سیستم امنیتی:

در صورت نبودن مهمان در اتاق و باز ماندن درب، هشدارهای لازم به پذیرش ارسال و یا در زمانی که مهمان داخل اتاق نیست و شخص غیر مسئولی به هر طریق اقدام به باز نمودن درب کند آلارم­های مربوطه به صدا در ­آید.

 

 

 

کلیدهای هوشمند:

 

این کلیدها با قابلیت سناریو پذیری ( خواب، خروج، مهمان،تلویزیون و ...) و کنترل سیستم­های روشنایی، سرمایش و گرمایش، پرده­ های برقی،ارسال فرامین مختلف (در خواست نظافت اتاق، شستشوی البسه، مزاحم نشوید) به پذیرش و غیره، با توجه به معماری اتاق­ ها و امکانات موجود در نقاط مختلف نصب می­ گردد . ازقابلیت های این کلیدها می­ توان به چند زبانه بودن آن اشاره کرد.

از دیگر امکانات سیستم هوشمند که می ­شود در یک هتل از آن بهره برد،  به موارد زیر می­توان اشاره نمود:

  •      سیستم تلویزیون تحت شبکه (IPTV)
  •        شبکه های کامپیوتری (اینترنت)
  •      سیستم صوت و تصویر

 

 

کنترل تاسیسات

کنترل موتورخانه:

 

مجموعه اقداماتی که جهت به حداقل رساندن مصرف انرژی و افزایش راندماندر موتورخانه انجام می ­گیرد. در سیستم هوشمند قادر خواهیم بود، هر لحظه گزارش کاملی از رویدادهای جاری هتل داشته باشیم.

 

کنترل روشنایی:

 

استفاده بهینه از منابع روشنایی و کاهش میزان برق مصرفی. می­ توان باوسیله سیستم­های کنترل تردد، روشنایی را فقط در مکان­ها و یا زمان­های مورد نیازاستفاده کرد.

نظارت تصویری: کنترل عبور و مرور و افزایش سطح امنیت.

آبیاری فضای سبز:

 

جهت کاهش مصرف و به موقع آبیاری کردن فضای سبز سیستم هوشمند به کمک ما می­ آید.

 

پارکینگ هوشمند: 

 

 

 

کنترل تردد وسایل نقلیه و کاهش زمان یافتن جای پارک که باعث صرفه جویی دروقت و هزینه می­شود.

 

آسانسور:

 

کنترل و مانیتورینگ وضعیت آسانسورها، تبدیل یک آسانسور به وضعیت VIP ، کنترل توقف در طبقات خاص و .... .

سیستمهای اعلام و اطفای حریق: ایجاد آلارم و اقدامات لازم جهت اطفای حریق و شناسایی کانون آتش

 

 

برخی از مزایا و قابلیت های یک هتل هوشمند:

 

  • افزایش چشمگیر تعداد مشتریان با افزایش رفاه و مدرنیته هتل
  • همه چیز در یک مانیتور لمسی با قابلیت کنترل از راه دور
  • عدم مشکل ملیت و زبان مسافرین خارجی برای دریافت سرویس با تنظیم سریع متون مانیتور به زبان مادری آن ها
  • دسترسی راحت و سریع میهمانان به اطلاعات مربوط به منوی غذاها و سلف سرویس و قیمت آن ها
  • تعریف سناریو هوشمندانه در کنترل سیستم نور و روشنایی برای حالت های مختلف و میزان نور ورودی اتاق و سالن
  • ایجاد سناریو هوشمندانه قطع و وصل لامپ ها و چراغ ها در ساعات و زمان دلخواه
  • کنترل هوشمند تاسیسات سرمایش و گرمایش هتل ها و رستوران ها
  • کنترل هوشمند دمای داخلی هر اتاق هتل بر اساس نوع کاربری و تعداد ساکنان
  • کنترل و ثبت ورود و خروج کارکنان، افراد و ساکنان هر اتاق توسط سیستم کارت خوان
  • کنترل پرده ها و کرکره ها با سناریو و به صورت ریموت
  • فعال شدن سیستم امنیتی و اطفاء حریق به صورت هوشمند و خودکار و قطع برق و گاز
  • مشاهده اطلاعات گردشگری و سایر اطلاعات درخواستی مشتریان
  • پخش موسیقی در هر اتاق هتل مطابق با سلیقه شخصی حاضرین
  • از مدار خارج کردن تجهیزات غیر ضروری در زمان های اوج مصرف بصورت خودکار و با قابلیت برنامه ریزی
  • سیستم کاملا دیجیتال با قابلیت برنامه ریزی و تعریف سناریو دلخواه
  • جایگزین کلیدها و سیستم های کنترلی آنالوگ قدیمی
  • قابلیت تعریف بصورت وایرلس و بدون تغییر در سیم کشی های موجود